Architektura i design
10 lutego 2022
Nieprzewidywalne, przełomowe i trudne – tak w kilku słowach można określić lata 2020/2021 dla warszawskich cyklistów. Sezon rowerowy, jak wiele innych dziedzin życia, „rozgrywał się” w cieniu pandemii koronawirusa – wiele osób zamieniło komunikację miejską na dwa kółka, by zminimalizować kontakt z innymi ludźmi w przestrzeni publicznej. Mimo trudności – w ubiegłym roku udało się ostatecznie zrealizować prawie 30 km tras rowerowych.
W Warszawie łącznie dostępnych jest prawie 700 kilometrów infrastruktury dla cyklistów. Gotowa jest m.in. trasa rowerowa w ciągu Marszałkowskiej od Świętokrzyskiej do ronda Dmowskiego. Docelowo ma ona połączyć drogi rowerowe z północy na południe stolicy.
Powstać ma również przejazd przez Aleje Jerozolimskie w ramach budowy naziemnych przejść dla pieszych w tej części miasta. W ścisłym centrum prowadzone są też prace związane z przebudową placu Pięciu Rogów u zbiegu ulic: Zgoda, Kruczej, Brackiej oraz Chmielnej. Warto wspomnieć także o powstającej infrastrukturze rowerowej, którą Skanska wybuduje w ramach swojej nowej inwestycji – NU! Warszawa Wola przy ul. Kolejowej. Realizacja projektu zakończy się w ostatnim kwartale 2023 roku.
Jest na to szansa, ponieważ w projektach zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego na rok 2023 pojawiła się podobna inicjatywa. Jej autor proponuje połączenie dzielnic szlakami rowerowymi. Swoim zasięgiem projekt miałby objąć takie obszary, jak: Żoliborz, Włochy, Mokotów, Śródmieście, Bielany, Praga-Północ, Praga–Południe, Targówek czy Białołęka.
– Zebrane propozycje są inspirowane doświadczeniami własnymi, zgłoszeniami od mieszkańców oraz burzą mózgów w obrębie stowarzyszenia Porozumienie dla Pragi. Zdaje się, że komunikacja rowerowa w Warszawie ma ten sam problem, co komunikacja samochodowa i transport zbiorowy – wszystko skupia się na podróżach do centrum, a połączenia między dzielnicami są po prostu niewygodne – mówi portalowi NaszeMiasto.pl Krzysztof Daukszewicz, autor projektu.
Warszawskie trasy rowerowe
Nie wiadomo jeszcze, czy dojdzie do jego realizacji – najpierw musi zostać dopuszczony do głosowania. Ocena pomysłów potrwa do 4 maja 2022. Z kolei mieszkańcy będą mogli zagłosować na wybrane inicjatywy w drugiej połowie czerwca.
W oparciu o dane portalu Morizon.pl stworzyliśmy również ranking najbardziej „rowerowych” dzielnic stolicy oparty o długości dostępnej infrastruktury rowerowej w danym obszarze. Dla wielu dużym zaskoczeniem może być tutaj pierwsza lokata Śródmieścia z trasami rowerowymi o łącznej długości 48 kilometrów. To właśnie w Śródmieściu najwięcej jest publicznych terenów zielonych.
Na drugim miejscu plasuje się Mokotów z dobrze przemyślaną siecią ścieżek rowerowych o długości 46 kilometrów. Kolejna lokata przypadła pełnym zieleni Bielanom z 44 kilometrami tras rowerowych. Następne miejsca w rankingu to: Ursynów (39 km tras), którego mieszkańcy w wielu badaniach społecznych należą do najbardziej zadowolonej grupy warszawian oraz Targówek (34 km tras).
Trasa o długości niespełna 40 km o niewielkim poziomie trudności, startująca od Mostu Siekierkowskiego do Mostu Północnego zapewni nam przyjemne otoczenie terenów zielonych, znakomite widoki i plaże. Po drodze znajdziemy wiele dogodnych miejsc na wypoczynek, takich jak Las Bielański czy Park Traugutta.
Ścieżka rowerowa do Powsina to pierwsza tak długa droga wytyczona dla rowerów w Warszawie. Chociaż dzisiaj tras tego typu jest w stolicy znacznie więcej to wycieczka do Powsina jest wciąż atrakcyjna. W Parku Powsińskim warto wjechać również na ścieżki Lasu Kabackiego oraz odwiedzić Ogród Botaniczny.
Kolejną trasą o niskim poziomie trudności będzie ta od Zamku Królewskiego do Agrykoli, w całości poprowadzona ścieżkami rowerowymi. Po drodze warto zatrzymać się m.in. przy Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim, w Łazienkach, czy w Zamku Królewskim. Chociaż trasa to jedynie 5 kilometrów, stanowi idealny sposób na zwiedzanie Warszawy rowerem.
W znakomitej większości trasa o długości 29 km przebiega wygodnymi ścieżkami rowerowymi, które będą bezpieczne również dla dzieci. Doskonałym punktem startowym będzie w tym wypadku kameralny Park ze Stawami Cietrzewia. Najważniejsze atrakcje, które spotkamy po drodze to m.in. Park Szymańskiego, Lasek na Kole czy Forty Bemowo.
Mazowiecki Park Krajobrazowy to największy kompleks leśny po lewej stronie Warszawy. Idealny cel na wycieczkę dla osób zamieszkałych po prawej stronie rzeki. Lasy w parku bywają dość górzyste i piaszczyste, w związku z czym odpowiednim wyborem na tę trasę będzie rower górski. Po drodze warto obejrzeć m.in.: pałac w Otwocku Małym oraz bagno Całowanie – jeden z najpiękniejszych tego typu obiektów przyrodniczych w okolicach Warszawy.
Międzynarodowy Dzień Dojeżdżania Rowerem Do Pracy Zimą zwraca uwagę na to, że nawet w nie do końca sprzyjających warunkach pogodowych możemy być ekologiczni i pokonać drogę do biura na dwóch kółkach. Warto pamiętać, że rower to nie tylko pasja czy sposób na spędzanie wolnego czasu. To również środek transportu, który pozwala na walkę z hałasem, smogiem oraz ociepleniem klimatu. Jak szacuje Europejska Federacja Cyklistów, jazda na rowerze, po uwzględnieniu wszystkich czynników (produkcja, eksploatacja i utylizacja) generuje tylko jedną dziesiątą emisji dwutlenku węgla w porównaniu do poruszania się samochodem. Dlatego zachęcamy – korzystajmy z tej „zielonej” formy transportu jak najczęściej!
Witaj na blogu Skanska
Znajdziesz tu porady aranżacyjne oraz remontowe, informacje o nowoczesnym budownictwie mieszkaniowym, a także rozmowy z inspirującymi ludźmi i wiele ciekawostek o życiu w dużym mieście.
Odpowiedz na komentarz