Lagom w praktyce

Bez samochodu przez cały rok? Na tych osiedlach to możliwe

Anna Strożek

|

26 września 2019

W minionym tygodniu po raz kolejny obchodziliśmy Dzień bez samochodu. To świętowane na całym świecie wydarzenie ma nas zachęcić do zmiany nawyków i korzystania z innych opcjonalnych źródeł transportu. Zwykle jednak problemem jest infrastruktura wokół nas. Czy wszędzie?  

Samochód w mieście, takim jak Warszawa jest nieekologiczny, ale też niekoniecznie komfortowy. Warszawscy kierowcy w korkach spędzają średnio 35 godzin rocznie, tracąc przy okazji cenny czas i pieniądze. Kolejne jesienne dni przypomną nam z kolei o smogu. Stąd tak istotne jest szukanie alternatywnych rozwiązań dla transportu. Tym, co zwykle powstrzymuje nas od sięgnięcia po rower czy komunikację miejską, są odległości i istniejąca wokół naszego miejsca pracy lub zamieszkania infrastruktura. 

Osiedla przyjazne rowerzystom  

Świadomi deweloperzy zdają sobie sprawę z tych wyzwań. Dlatego też nowe inwestycje mieszkaniowe realizują z myślą o rowerzystach i jak najlepszej komunikacji osiedli z resztą miasta. Pojawienie się rowerów miejskich oraz tras rowerowych już zaowocowało zwiększeniem popularności tej formy transportu. Z analizy ZDM wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat ruch rowerowy w Warszawie wzrósł prawie o 88%. Natomiast w ostatnich 4 latach w ekspresowym tempie pojawiają się kolejne ścieżki, w sumie do 2020 roku ma powstać ponad 400 km nowych dróg rowerowych.   

A jak my wpisujemy się w ten nurt? Blisko rok temu oddaliśmy do użytku pierwszy etap osiedla Jaśminowy Mokotów. Realizując go, zadbaliśmy o zdrowe i nietoksyczne materiały budowlane czy windy z system odzysku energii. Z perspektywy infrastruktury transportowej najważniejsze jest jednak, że w pobliżu inwestycji wybudowaliśmy ponad pięćsetmetrową ścieżkę rowerową, którą włączyliśmy w sieć już istniejących dróg w ciągu al. Gen. Władysława Sikorskiego. Podobnie sytuacja wygląda na Bielanach, gdzie w ramach projektu Osiedle Mickiewicza, wybudowaliśmy nowe rondo i wydzieliliśmy osobne drogi dla cyklistów. Będą one rozbudowywane wraz z rozwojem osiedla. 

Rondo na Bielanach z wydzielonymi ścieżkami rowerowymi 

Rondo na Bielanach z wydzielonymi ścieżkami rowerowymi 

Infrastruktura? No dobrze, ale co z miejscem do przechowywania rowerów, zapytacie. 

Osiedle przyjazne rowerzystom to coś znacznie więcej niż tylko ścieżki rowerowe tuż pod oknem. Garaże w naszych inwestycjach mają komórki i boksy, a także wieszaki rowerowe – to oznacza, że jednoślad jest traktowany tak samo, jak samochód. Nie musimy się martwić o miejsce postojowe dla niego, czy wnoszenie go do mieszkania.  

Poza tym na terenie osiedli montujemy stojaki, a nawet punktdo samodzielnej naprawy rowerów wyposażone w niezbędne narzędzia. Pomyśleliśmy też o stacji mycia pojazdów zasilanej wodą deszczową – tę znajdziecie na Osiedlu Mickiewicza.  

Osiedle Mickiewicza w Warszawie

Osiedle Mickiewicza w Warszawie 

Osiedle Mickiewicza w Warszawie 

Mieszkańcy na rowery 

Oferta to jedno, a jak jest z aktywnością mieszkańców? Zachęcamy ich do odkrywania miasta na rowerze. W ubiegłym roku wspólnie z redakcją serwisu Nowa Warszawa opracowaliśmy trzy ścieżki rowerowe rozpoczynające się na Osiedlu Mickiewicza. Warszawiacy znajdą je w aplikacji EndomodnoTrasy zostały zróżnicowane pod względem trudności i dystansu.

Jednak rower to nie wszystko. Warto pamiętać o samej lokalizacji inwestycji, która powinna ułatwiać komunikację transportem zbiorowym. Wspomniane Osiedle Mickiewicza zlokalizowane jest zaledwie kilka minut spacerem od dwóch stacji metra – Słodowiec i Plac Wilsona. Oprócz metra nie brakuje też przystanków tramwajowych i autobusowych. W pobliżu Parku Skandynawia mieszkańcy znajdą z kolei 11 linii autobusowych. Pracę możemy mieć też tuż za rogiem. Osiedle Holm House zostało zlokalizowane nieopodal biznesowego zagłębia Warszawy, popularnie zwanego Mordorem. Oszczędzamy więc czas, idąc do biura spacerem, zamiast tkwić w korkach, a następnie mozolnie poszukiwać miejsca parkingowego. 

Osiedle Holm House na Mokotowie 

Osiedle Holm House na Mokotowie 

Wspomniane projekty pokazują, że dzięki przemyślanym rozwiązaniom infrastrukturalnym porzucenie samochodu może okazać się bezbolesne. Co więcej, w odpowiednich warunkach Dzień bez samochodu nie musi być świętem, a codzienną rutyną. 

Endomondo
osiedla w Warszawie
rowery
ścieżki rowerowe
Skanska

|

Napisz komentarz

Odpowiedz na komentarz